Postępowanie powypadkowe
Wypadek, to sytuacja, której nie chcemy w firmie. Mimo to w ubiegłym roku w Polsce doszło do ponad 67 tys. wypadków w pracy, z czego ponad 400 z nich to wypadki ciężkie, a ponad 200 – śmiertelne.
W sytuacji, kiedy w zakładzie pracy wydarzy się wypadek, istotne jest, aby postępowanie powypadkowe przebiegło w sposób prawidłowy, a dokumentacja została sporządzona rzetelnie i bezbłędnie. Od prawidłowości przebiegu całego procesu oraz zawartości protokołu powypadkowego zależy między innymi ustalenie prawa poszkodowanego pracownika do świadczeń odszkodowawczych.
Co zrobić, gdy dojdzie do wypadku w pracy?
Postępowanie powypadkowe uzależnione jest od tego, czy wypadek miał charakter lekki, ciężki, czy też był ze skutkiem śmiertelnym. W każdej z tych sytuacji stosuje się inne procedury.
Jeśli pracownik uległ wypadkowi przy pracy, a pozwala na to jego stan zdrowia, ma on obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym swojego przełożonego. Obowiązek zgłoszenia wypadku dotyczy również tych, którzy byli świadkami zdarzenia.
Pracodawca musi zapewnić poszkodowanemu pierwszą pomoc medyczną oraz zabezpieczyć miejsce wypadku, eliminując lub ograniczając zaistniałe zagrożenie.
W sytuacji, gdy był to wypadek ciężki, zbiorowy lub śmiertelny, pracodawca ma obowiązek zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora. Powinien również poinformować o zdarzeniu UDT (Urząd Dozoru Technicznego), jeżeli poszkodowany w czasie pracy używał urządzeń dźwignicowych (np. suwnica, żuraw itd.) lub wózka podnośnikowego, podestu ruchomego – popularnej ,,zwyżki”.
Kolejnym krokiem jest powołanie zespołu powypadkowego, w którym obowiązkowo powinien znaleźć się specjalista w zakresie BHP. Zespół ma 14 dni na zakończenie postępowania powypadkowego, a Ty masz 5 dni na podpisanie protokołu.
Jeżeli w Twojej firmie doszło do wypadku, a nie masz komu zlecić postępowania powypadkowego – skontaktuj się z nami. Obsługa firm w zakresie BHP to nasza specjalność
Nasi specjaliści mają duże doświadczenie, sporządzą protokoły powypadkowe oraz ustalą okoliczności i przyczyny wypadków.
Pamiętaj!
Postępowanie przeprowadza się również w przypadku osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, czyli w czasie wykonywania prac np. na umowę zlecenia.
Brak przeprowadzenia postępowania powypadkowego to jeden z najpoważniejszych błędów, narażający pracodawcę na odpowiedzialność z art. 221 kodeksu karnego.
Pracodawca jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie powypadkowe w przypadku każdego wypadku, o którym został poinformowany, niezależnie od przyjętego w zakładzie pracy trybu powiadamiania o wypadkach i bez względu na to, czy powiadomienie wpłynęło zgodnie z tym trybem, czy też w inny sposób.