fbpx

 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 697 254 568  Google Maps  Youtube  Facebook LinkedIn

Szkolenia BHP. Kto i kiedy musi je przejść?

Realizacja szkoleń z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy to obowiązek przed którym staje każdy przedsiębiorca, nawet w momencie, gdy zatrudnia zaledwie jednego pracownika. Przepisy w tym zakresie z czasem ulegają jednak zmianom, dlatego też warto na bieżąco orientować się, jakie kompetencje ma w tym zakresie pracodawca oraz jak często musi on zapewniać zatrudnianym osobom tego typu kursy.

BHP w małej firmie

Osoby prowadzące działalność w formie jednoosobowej, tak naprawdę nie muszą zajmować się wypełnieniem ogólnych wytycznych związanych z BHP, także wtedy, gdy w biznesie pomaga im współmałżonek lub osoba z pierwszej grupy pokrewieństwa. Sytuacja ulega zmianie, gdy przedsiębiorca decyduje się na zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę. Jest to moment, w którym zaczyna on podlegać przepisom związanym z BHP.

Obowiązki pracodawcy

Zanim pracownik rozpocznie pracę w danym przedsiębiorstwie, musi on przebyć tzw. szkolenie wstępne informujące o zagrożeniach i procedurach związanych z konkretnym stanowiskiem. Na późniejszym etapie obowiązkiem są szkolenia uzupełniające, które mają na celu utrwalenie wiedzy z tego obszaru, a także uczulenie na ewentualne zmiany. Szkolenia okresowe BHP zależą przede wszystkim od stanowiska sprawowanego w firmie, a także kategorii niebezpieczeństwa przypisywanej konkretnej działalności.  

Szkolenie okresowe nie rzadziej niż:

  • raz na rok obejmuje: osoby zajmujące stanowiska robotnicze, które charakteryzują się podwyższonym typem ryzyka wypadku,
  • raz na trzy lata obejmuje: pracowników na zwykłych stanowiskach robotniczych,
  • raz na pięć lat obejmuje: kierowników, brygadzistów, technologów, inżynierów, konstruktorów maszyn oraz urządzeń technicznych, pracowników BHP, osoby narażone na niebezpieczeństwa zdrowotne wynikające z realizowanej działalności,
  • raz na sześć lat obejmuje: pracowników na stanowiskach administracyjnych i biurowych,

Szkoleniami okresowymi nie muszą być objęci pracownicy administracji biurowej, jeśli wykonywana przez nich działalność jest nie wyższa niż trzecia grupa ryzyka.

Służba BHP

Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2019 wskazują również pewne zmiany w zakresie tworzenia służby BHP, której celem jest pełnienie doradztwa i kontroli w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy. Od lat obowiązek taki ma przedsiębiorca zatrudniający więcej aniżeli 100 pracowników. Jeśli zatrudnia do 10 pracowników, właściciel mający szkolenie z zakresu służby BHP może wykonywać takie kursy samodzielnie. Podobnie jeśli zatrudnia do 20 osób, jednak w tym przypadku tylko pod warunkiem, że prowadzona działalność nie jest wyższa niż trzecia kategoria ryzyka. Wtedy musi ono być zlecone zewnętrznej firmie przeprowadzającej szkolenia w zakresie BHP.

O szkoleniach BHP warto myśleć nie jak o konieczności, ale jak o obowiązku wynikającym z odpowiedzialności właściciela podmiotu za podlegających mu pracowników. Im bardziej rzetelnie i odpowiedzialnie do nich podejdziemy, tym większe bezpieczeństwo dla osób zatrudnianych oraz dla nas, właścicieli.