Jak wdrożyć system zarządzania BHP?
Przestrzeganie rygorystycznych zasad związanych z BHP jest łatwiejsze, jeśli w przedsiębiorstwie w odpowiedni sposób zostanie wdrożony system zarządzania. Takie wdrożenie nie jest jednak łatwe i aby móc je przeprowadzić, trzeba wykonać szereg kroków. Które z nich są absolutnie najważniejsze?
Zaangażowanie pracowników
Rozwiązania z zakresu BHP mają służyć przede wszystkim pracownikom oraz ochronie ich zdrowia i życia. Dlatego powinni oni brać aktywny udział w planowaniu całościowego systemu BHP tak, aby uzyskać wysoką satysfakcję z jego wdrożenia. Niebagatelną rolę w procesie tym odgrywa także kierownictwo. Musi ono jasno podkreślić, jak ważny jest to obszar działalności i że temat ten traktowany jest w sposób poważny.
Planowanie wdrożenia
Aby wdrożenie przebiegło w odpowiedni sposób, proces ten koniecznie trzeba zaplanować. Chodzi tu przede wszystkim o wskazanie, kiedy zostaną wykonane określone czynności, kto będzie sprawował nad tym pieczę, a także jak weryfikowane będą poszczególne etapy. Ze względu na kompleksowość tego procesu, kontrolę nad nim warto zlecić ekspertom. W tym przypadku sprawdza się outsourcing BHP gwarantujący, że nie zostanie pominięty żaden kluczowy krok dla sprawności działania systemu.
Wdrażanie
Po zaplanowaniu konkretnych działań można przejść do ich wdrożenia. Już od początku niezbędna jest jednak skrupulatna obserwacja, czy wdrożone rozwiązania z zakresu zarządzania BHP rzeczywiście działają oraz spełniają swą rolę. Jeśli obserwowane są odstępstwa w tym zakresie, konieczne staje się korygowanie poszczególnych działań.
Monitorowanie i kontrolowanie systemu
System zarządzania BHP nie jest jednak w pełni stateczny. Konieczne są bowiem jego okresowe kontrole, aby sprawdzić, czy wciąż spełnia on ustalone na samym początku kryteria i czy konieczna jest ewentualna poprawa niektórych rozwiązań.
Wdrożenie zarządzania BHP wymaga skrupulatnego i dokładnego podejścia. Jeśli potrzebują Państwo fachowej wiedzy w tym zakresie, to serdecznie zachęcamy do bezpośredniego kontaktu.